Dagens namn – Eva

Eftersom vi båda heter Eva och Kerstins mamma också hette Eva som är dagens namn så bör det förklaras;

EvasEva  har  innebörden (det hebreiska ordet) chawa, som betecknar den bibliska urmodern, livgivaren. Motsvarande ord i persiskan är hava. Ordet är inte ett namn utan betyder helt enkelt att ge liv dvs. mänsklighetens livmoder. Chavah i 1 Mosebok 3:20 har översatts till Eva (lat. Eva och Heva, eng. Eve). Versen i 1917 års Bibel lyder ”Och mannen gav sin hustru namnet Eva, ty hon blev moder åt allt levande”. Ordet Eva har därefter tolkats som varande ett namn på en kvinna.

I kristen mytologi är Eva människosläktets stammoder och betraktas också som helgon inom den katolska kyrkan. Hon är också skyddshelgon för trädgårdsmästare och andra som vårdar liv, samt för skräddare.

Namnet var vanligt på 40-talet och i min klasser I skolan  var vi alltid minst två som hette Eva vilket gjorde att jag fick koppla ihop mitt mellannamn och blev Eva-Maria. För Kerstins del har hon Eva som mellannamn och slapp det problemet. Ibland önskade jag mig ett längre namn för jag hade inte många smeknamn som man ju ofta får när man har flerstaviga förnamn.  MEN fördelen var att ha namnsdag på julafton och bli uppvaktad både på morgonen och kvällen! 

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

