Rostock Julmarknad 2012

RostockDen sista julmarknadsresan  I år för min del gick till Rostock. Kröpelinerstrasse är en god kilometer lång och full med stånd, spelemän och folk från 10.00 till 21.00 på lördagar. På vissa ställen var det nästan svårt att tränga sig igenom folkhavet. Intressant är alltid medeltidsmarknaden, besök I kyrkorna och naturligtvis att handla. Affärerna har insett värdet av att ha öppet så länge det finns människor I rörelse. Naturligtvis fanns också en skandinavisk del, precis utanför vårt hotel Radisson Blu. (jo, samma kedja som i Hamburg) Hotellet ligger vid ena änden av Kröpelinerstrasse / Lange strasse så bussen stod stilla hela lördagen. Första kvällen åt vi middag på hotellet och på lördagen gick ca halva gruppen till Leon´s för en bautaprotion revben alternativt lax. Tur att vi hade några hundra meter hem till hotellet för att skaka ner maten! Men gott var det! Jag har mitt eget lilla sätt att spara pengar. Denna gång var jag på jakt efter vinterkappa, typ lång täckjacka. Efter ett antal timmar I olika varuhus och sportaffärer hittade jag en I mitt tycke nästan perfekt. Gick en runda och kom tillbaks. Då var den inte så perfekt längre och då känns det som jag sparat summan jag annars betalt för kappan.På söndagen körde vi ut till Karl´s vid Rövershagen. En jättelada full med allt man kan tänka sig samt världens största samling av te-och kaffekannor. En gång började familjen med jordgubbsodling och en påhittig hustru tyckte att försäljning utanför säsong kunde vara en idé så hon gjorde sylt och marmelad och sålde på olika marknader.weihnachtsscheune-eingang-roevershagen Nu är det barnbarnen som driver stället och har utvecklat det till att sälja lokala produkter, korv, ost, honung förutom sin egen sylt samt en oändlig presentavdelning med allt man inte visste att man behövde. erdbeertraumGästerna gillade extrastoppet då färjan inte gick föränn 15.00 och allt förutom själva julmarknaden är stängt I Rostock på söndagar. Vädret var inte heller det allra roligaste och ute I gattet upplevde vi några rejäla gungningar. Bron var I alla fall öppen och på sena kvällen var alla väl hemma.

Det här inlägget postades i Resor och utflykter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

