Orkanen Carola – 3 december 1999

carolaNär jag slutat mitt jobb i Södertälje och flyttat ner till Skåne köpte jag efter ett tag ett hus i Sankt Olof. I december 1999 höll jag fortfarande på med en omfattande renovering av huset och bodde mestadels där. På eftermiddagen den 3 december nådde stormen den svenska sydkusten.

Stormen hade en medelvindstyrka på 33 m/s (uppmätt på Hanö), men hade orkanbyar ända upp till 42 m/s.

Carola var den mest ödeläggande storm som drabbat Sverige under 1900-talet, och en av de allra starkaste, enligt Wikipedia.

Jag var näst intill panikslagen under stormen. I januari samma år var jag i Colombia när det blev en otäck jordbävning. Än idag har jag vissa men efter denna och har problem om t ex ett golv vibrerar (typ flygplatser), klarar dåligt att gå på ytor som lutar etc. För mig innebar stormen någon sorts upprepande av mitt trauma efter Colombia jordbävningen. Jag var rädd på ett sätt som inte var helt rimligt i förhållande till stormen.

Det här inlägget postades i Det var då .., Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

