Det snöar – också på bloggen – och jag har fått fler husdjur

Såg idag att det tillkommit snöflingor på bloggen och kände mig genast manad att lägga in en vinterbild i stället för havsbilden. Snöandet kommer vid ett visst datum, tydligen 3 december. Tog bilden idag på min hundpromenad och det är alldeles intill där jag bor.

Så har jag plötsligt fått fler husdjur – fler än önskat! Dels har katt nr 2, hon som kommer samtidigt med frosten, kommit hem – min vinterkatt! Hon bara låg och sov på verandan för en stund sedan och förra natten var den första med frostgrader här nere. Hon brukar ge sig av i april varje år och jag har absolut ingen aning om var hon finns övrig tid.

Så är det mycket rusande ovanför mitt innertak, på andra våningen om jag haft illernågon. Men jag har ett mellanrum mellan inner- och yttertak och där har några tagit sig in, vilka vet jag inte! Ekorrar, väsen, illrar, tomtar, det är ett fasligt liv i alla fall! Det rusas fram och tillbaka och låter verkligen som jag haft (människo-)grannar ovanför mig. Hur detta som finns där kommer in har jag heller ingen aning om – det är alldeles för mycket man inte vet.

Jag kan ju inte göra mycket åt det just nu men hoppas de som finns där blir klara med vad de nu gör innan jag skall sova – inte van att ha någon som väsnas på någon ovanvåning!

musNågon mus har jag faktiskt inte sett inne i år. Har tätat på alla tänkbara ställen och kanske har det hjälpt. Har också lagt ut malört både här och var för det brukar inte möss tycka om.

Det här inlägget postades i Djur och natur, Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

