Fler och fler annonser dyker upp på Facebook. En del annonser ser ut som inlägg där en vän rekommenderar en produkt – vilket vännen då aldrig gjort.
Gamla Gilla/Like klick kan associeras med nya produktannonser, dvs den som tryckt på en Gilla knapp kan associeras med produkter som man inte alls gillat Igår dök en annons för en tv-apparat, som Telia försöker sälja, upp på Facebook. Två personer som tidigare Gillat Telia Sverige stod med namn ovanför annonsen. Personerna har aldrig rekommenderat just tv-apparaten, men man luras att tro att så är fallet.
Facebook utformar sina nya annonser så att annonsören kan placera reklam för en produkt intill namn som vid ett eller annat tillfälle någon gång tidigare klickat Gilla på någon av annonsörernas sidor.
Se också Matti Palms blogginlägg om detta
Jag gillar inte att bli använd med namn i företagens marknadsföring och kommer nu direkt att gå in på Facebook och stänga av associering i ”sociala annonser” och även se över mina Gilla/Likes