Ofrivillig associering i Facebook

Fler och fler annonser dyker upp på Facebook. En del annonser ser ut som inlägg där en vän rekommenderar en produkt – vilket vännen då aldrig gjort.

Gamla Gilla/Like klick kan associeras med nya produktannonser, dvs den som tryckt på en Gilla knapp kan associeras med produkter som man inte alls gillat Igår dök en annons för en tv-apparat, som Telia försöker sälja, upp på Facebook. Två personer som tidigare Gillat Telia Sverige stod med namn ovanför annonsen. Personerna har aldrig rekommenderat just tv-apparaten, men man luras att tro att så är fallet.

Facebook utformar sina nya annonser så att annonsören kan placera reklam för en produkt intill namn som vid ett eller annat tillfälle någon gång tidigare klickat Gilla på någon av annonsörernas sidor.

Se också Matti Palms blogginlägg om detta

Skärmdump från blogginlägg av
Matti Palm

Jag gillar inte att bli använd med namn i företagens marknadsföring och kommer nu direkt att gå in på Facebook och stänga av associering i ”sociala annonser” och även se över mina Gilla/Likes

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s