Dagens namn är Elsa – min kära mor

Elsa är en avknoppning Elisabeth som betyder “Gud är fullkomlig” och har funnits i svenska almanackan sedan 1901.

Elsa 1Min mor föddes den 13 december 1913 och fick namnet Elsa med tilläggsnamnen Maria och Hedvig. Det blev lite tokigt för morfar rörde ihop begreppen hos prästen, det skulle vara Elsa Hedvig Marianne men minnet svek honom så mormor fick en smärre chock på dopdagen då prästen läste upp namnen. I vuxen ålder kallade min mor sig ElsaMaria och så kände de flesta henne. Att födas på Luciadagen innebar att det alltid blev stort firande, en sådan dag glömmer man sällan bort. Min mor hävdade bestämt att 13 var hennes lyckotal och om det hade funnits en trettonde månad hade hon fötts då istället.

ElsaMaria växte upp till en stark kvinna. Hon hade gärna tagit studenten men efter realexamen i Eslöv blev hennes far sjuk och det kostade pengar att gå i gymnasiet. Hennes roligaste tid var när hon åkte runt Sverige med ett gäng glada flickor och en “mamma” och demonstrerade för tvättmedlet Persil. Dessa flickor höll kontakten och som barn lärde jag känna de flesta av dem. Min far träffade hon under en danskväll på restaurang Elsa2 Kungsparken i Malmö. Efter tio år skildes de och vi flyttade till Simrishamn där Elsa blev turistchef. 1967 träffade hon Holger under en västindienkryssning och tillsammans skapade de Galleri Repslagargården, det första galleriet i Simrishamn och hon drev galleriet fram till sin död 1993.

Ibland är hennes närvaro påtaglig och det tog mig över 10 år att känna att jag bor i mitt hus och lever mitt liv. En av de sista bilderna togs på Bornholm i maj, några veckor innan Elsa lämnade oss. Hon åkte runt, träffade de som varit inom turistnäringen och återupplevde gamla minnen.

Det här inlägget postades i Glimtar ut mitt liv; Ewa och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

