Varor via nätet och telefonförsäljare

Jag håller fullständigt med Ewa om det här med dolda avgifter. Har precis samma erfarenhet som hon. Köpte en frys och om jag inte betalade en (mycket väl) dold kostnad så skulle frysen ställas vid min tomtgräns! Ett 100-tal meter från huset!

Sedan har vi detta med telefonförsäljare – vilket otyg! Jag är med i NIX-registret så jag får numera inte samtal om prenumerationer på trosor, strumpor etc. Men eftersom jag har ett företag så finns det ett kryphål och det gäller telefonabonnemang.

Nu är det så att jag har telefonen via bredbandet, IP-telefoni, och betalar en abonnemangskostnad på 99 kronor där samtalstaxan ingår. Så billigare kan det faktiskt inte bli.

Telefonförsäljarna börjar oftast med att säga att ”du betalar ju 249:- i månaden för ditt abonnemang”. Då brukar jag fråga var de fått den summan ifrån och då erkänner de att ”det brukar man ha”. Jag brukar berätta i början av samtalen att jag har IP-telefoni och då brukar de tacka för sig – alternativt ”slänga på luren”.

Häromdagen ringde en man och startade som vanligt med min kostnad på 249:-. Det var mycket svårt att bryta hans svada för att tala om att jag hade IP. När jag lyckades få det sagt, säger människan ”ja, du kanske får lägre abonnemangskostnad – men SAMTALSKOSTNADEN är mycket högre!!! Han hade ju ingen susning vad han höll på med!

Ibland blir man så trött!

Det här inlägget postades i Om oss och våra tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

