Höst och Knäbäckshusen

Nu har jag just kommit hem från dagens hundrunda och som jag brukar, har jag tagit bilder. Det är cirka en kvarts promenad dit, hemifrån mitt, genom skogen. Bilden som nu sitter som sidhuvud på bloggen är tagen vid Knäbäck.

Knäbäckshusen uppstod då Ravlunda skjutfält på Österlen skulle utvidgas 1956. Byggmästare Liljedahl från Sankt Olof fick i uppdrag att jämna husen i fiskeläget Knäbäck med marken – mot att han fick byggmaterialet. Han köpte mark vid Rörums strand och byggde där, med resterna av Knäbäck, upp en by med nitton hus.

Han valde platsen med Knäbäck som förebild: hedlandskap och havsnära. Husen såldes väldigt billigt – inget gick för mer än 50.000 kronor. Redan 1969 var de värda en förmögenhet. Idag finns två bofasta familjer i Knäbäckshusen, resten är sommargäster

Det här inlägget postades i Österlen, Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Höst och Knäbäckshusen

  1. Göran skriver:

    Hej. Jag bodde i början av 50 -talet (1952-55) på ett ställe som heter Stora Juleboda. Det ligger ganska nära f d Knäbäck. Jag har ett svagt minne av Knäbäck som det var då.

    Hälsningar Göran

Kommentera

